Praktische tips voor vasten – DEEL 1, DEEL 2 en DEEL 3

Door Göksal Güllü

 

DEEL 1

Een ontbijt vasten

Sla deze week eens een keer een ontbijt over. Dat doe je als volgt:

  • Je eet de avond ervoor een gewone maaltijd rond 18 uur en eet vervolgens de hele avond niets meer. Je drinkt alleen nog water of (kruiden)thee.
  • De volgende dag sla je je ontbijt over en drink je alleen water en (kruiden)thee.
  • Vervolgens neem je rond 12.00 uur een lichte lunch die voor de helft bestaat uit fruit en/ of groente. Denk dan aan fruit met wat kwark en nootjes/ zaden of aan een lekkere salade. Een lunch als deze is goed verzadigend en gezond op een lege maag.
  • Weersta de neiging om fastfood te gaan eten of sloten koffie te drinken op een moment als deze!
  • Tijdens de momenten die je normaal zou eten, ga je bidden of maak je een gebedswandeling.

Nu heb je al 18 uur gevast! Gaat dit goed, lees dan volgende week tip 2 waarmee je 24 uur kunt gaan vasten.

 

“Bijwerkingen” en oplossingen

LET OP: gebruik je medicatie? Overleg dan eerst met je arts of deze vorm van vasten verstandig is voor jou.

Wanneer je van plan bent te gaan vasten, doe je er goed aan om dit rustig op te bouwen. Het is handig om dit niet te plannen op een mega drukke dag of sportochtend. Bouw de dagen ervoor je suikerinname en koffie af, dat helpt je lichaam in de ‘rust’ te komen en voorkomt dat je veel last zult hebben van klachten.

Ontwenningsverschijnselen als het koud hebben, trillen, hoofdpijn, verstopte neus en/ of een witte tong zijn heel normaal. Je lichaam scheidt tijdens het vasten gifstoffen af, dit is een normaal natuurlijk proces waardoor je lichaam gereinigd wordt.

Heb je hier heel veel last van, drink dan vooral warm water/ thee, trek een extra trui aan en/ of ga even rusten.

De hoeveelheid opgehoopte gifstoffen in je lichaam hangt af van je leefstijl. Hoe gezonder die is, hoe minder je hiervan in je lichaam hebt. Je zult merken dat naarmate je regelmatig en vaker vast, je lichaam zichzelf reinigt en de klachten afnemen. Je kunt dan gewoon werken en rustig bewegen of zelfs sporten zonder klachten. Je voelt je fitter en krijgt meer energie.

Prachtig dat God dit heeft ingesteld als krachtig wapen voor een gezonde ziel en lichaam!

 

Ga het gewoon eens doen, want vasten is echt powerful! Lees Jesaja 58 maar vast over de geweldige beloften die God doet wanneer wij vasten!

 

DEEL 2

Een ontbijt en lunch vasten

Wanneer je tip 1 hebt opgevolgd, het overslaan van je ontbijt, kun je nu tip 2 uitproberen: het overslaan van je ontbijt én lunch.

Je doet hetzelfde als vorige week, dus niet meer eten na een avondmaaltijd om 18 uur.

Je drinkt alleen nog water en (kruiden)thee.

De volgende dag sla je naast je ontbijt óók de lunch over en drink je alleen (warm) water en (kruiden)thee.

Op de momenten dat je een maaltijd overslaat ga je bidden of doe je een gebedswandeling.

Om 18 uur eet je een lichte avondmaaltijd. Je hebt nu 24 uur gevast! Zorg ervoor dat die maaltijd voor 2/3 bestaat uit verse groenten en/ of fruit met eventueel een aardappel of een klein stukje kipfilet of vis zoals makreel. Eet langzaam met kleine hapjes en kauw goed.

 

Tip voor wanneer je het lastig vindt

Had je vorige keer erg veel moeite met het overslaan van een ontbijt, herhaal dit dan eerst nog een keer.

Denk er aan dat vasten altijd makkelijker wordt, naarmate je gezonder leeft.

Niet alleen voeding telt. Een moe lichaam wil ook alleen maar eten, wat het vasten erg moeilijk maakt. Je zult dan snaaibuiten krijgen en wellicht ongelooflijke zin in koffie.

Dus ook voldoende slaap is heel belangrijk in de aanloop naar vasten.

Lees tip 1 nog een keer, wanneer je het lastig vindt om te vasten.

 

Houd vol en lees steeds Jesaja 58 weer als je vast; zijn beloften zijn groot en geven je moed! Volgende week tip 3.

 

LET OP: gebruik je medicatie? Overleg dan eerst met je arts of deze vorm van vasten verstandig is voor jou.

 

 

DEEL 3

Overslaan van ontbijt en lunch

Wanneer je de vorige keer het ontbijt en de lunch hebt overgeslagen, heb je 24 uur gevast.

Als dit je eerste keer was, was het misschien best spannend. Was het een flinke uitdaging? Of viel het mee?

Het is goed om dit nog een keer 24 uur te doen. Bouw deze komende dagen in ieder geval je suikerinname af en wees matig met koffie en alcohol. Het beste is om 3 dagen voor het vasten geen koffie of décafé te drinken.

Dit kun je blijven doen, één dag per week. Eén dag om tastbaar te maken dat God belangrijker is dan je eten, en te bidden voor belangrijke dingen. Dit kun je ook proberen uit te breiden met een ontbijt, lunch of zelfs een dag.

Langzaam opbouwen is echt het advies. Wanneer je het te snel doet, zul je wellicht geen positieve ervaring hebben en ga je er tegenop zien. En dat is jammer, want het is iets om naar uit te zien.